045. Matthias

Matthias från Mullsjö hälsar.

Matthias, eller Hattimas som han fick heta när han mönstrade på som sjöman på Island som 13-åring, hade en sann konstnärssjäl och var en trevlig, inspirerande man. Och han bjöd på banan och kaffe! Matthias bodde i ett gammalt 1800-talstorp med sina två hundar där vintrarna var så kalla att man fick öppna kylskåpet för att få in värme, där duschen monterats på utsidan av huset och huggormar inomhus var ett trevligt sällskap. Vi pratade om ensamhet och om att lära känna sig själv och om isländsk politik (där Piratpartiet nu är största parti). Han gav mig också inspiration att samla små minnesprylar i en så kallad mojo under min vandring där varje föremål kommer ha stor betydelse i framtiden.

När vi sagt hejdå och jag gått tio meter kom jag på att jag hade glömt fota honom. Jag vände om och då stod Matthias och kissade i syrenbusken. Han ropade till mig: ”Jag mäter friheten! Kan man inte kissa där man bor är man inte fri!” 

Tack för ett roligt möte!

  

Kommentera

