040. Skolplan

I Rångedala utanför Borås, där jag växte upp, följde vi den sydsvenska skolplanen. I den lär man sig att Stockholm ligger som vertikal mitt i Sverige och att allt ovanför är ett landskap som heter Norrland där bland annat Gävle ligger. Man lär sig också mer om indianerna än om samerna, som mest skildras som lustiga figurer i färggranna kläder med renar i koppel lasso.

Det är dumt att rubba på gamla föreställningar. Imorgon lämnar jag Småland. Därför utropar jag nu stolt att jag har vandrat genom hela södra Sverige! Inte så långt kvar med andra ord, bara lite Svealand och Norrland.

Hej då södra Sverige, det har varit najs!
  

3 reaktioner på ”040. Skolplan

Kommentera

