039. Sverker

Sverker i Yås hälsar.

Sverker var en allmänbildad man från Malmö som bjöd på fika, man tackar! Han var mycket påläst om bygden jag gick i med kunskap om såväl historia, kulturhistoria, geologi och mobilteknologi. Jag önskar jag mindes hälften av allt han berättade. Bland annat fick jag veta att jag inom kort skulle gör ett kontinentalplattebyte och hamna i forna Karibien där gnejsen härskar, att Angerdshestra kyrka jag just passerat var en av endast sju landsbygdskyrkor i södra Sverige med kvinnonamn, en annan är Fru Alstad som jag passerade i Skåne. 

Med äventyrliga söner var Sverker en av få som verkade förstå min vandring. Nyckeln nedan är en gammal kyrkonyckel från 1600-talet.

”Lidköping? Lihköping! Finns ingen anledning att prata svenska här.”
  
  

Kommentera

