021. Vägval

Jag tycker inte om asfalt. Jag tycker inte om att springa på asfalt och jag tycker inte om att gå på asfalt.

Igårkväll kom jag på att jag vill se mer av Småland på min vandring, jag hoppas på något i stil med Astrid Lindgrens fräckaste fantasier. Jag googlade upp en pilgrimsled som går mellan Markaryd och Nydala kloster. Efter lite vägvisning av Lasse i Knäred fick jag en asfaltsfri väg längs Lagan till Markaryd beskriven för mig. Efter några timmar insåg jag att jag var på väg rätt mycket söderut och valde därför att ta mig över dammen vid kraftstationen i Majenfors och leta mig fram på egen hand och ansluta till pilgrimsleden längre norrut. Det var då den började, asfalten. Jag blir uttråkad och går därför alldeles för fort för att ”komma fram”. Och nu är jag rädd att pilgrimsleden inte alls är charmiga grusvägar genom pittoreska små kyrkbyar där tiden har stannat, utan slingriga asfaltsvägar utan slut genom Smålands turiststråk. Imorgon har jag en mil asfalt till Strömsnäsbruk där leden passerar, då får vi se.  Annars blir det ny plan.

   
    

Lunch.
   
Det var här han bodde…
 

…tipspromenadernas urfader och caviargourmanden i Knäred.
  
Lagan har många kraftverk.
    
Yep, ser säkert ut!
  

2 reaktioner på ”021. Vägval

Kommentera

