019. Väder

Strålande sol och första mössfria dagen. Vädret påverkar humöret. Idag var en bra dag.  

Jag tältade utanför Våxtorp och tog mig in i byn på förmiddagen. Där mötte jag två småkillar som sett en mopedistligist köra ihjäl en katt, fast med oflit. Ligisten hade smitit. Killarna hade dragit ut katten vid sidan av vägen och väntat i över en timme på att någon skulle stanna och hjälpa dem. Jag ringde polisen och gick sedan till Våxtorps gatukök och åt en pytt och en fransk våffla. Det här lät makabert, men så var det. 

Här pratar människor inte längre skånska och allt fler byar heter Hult. 

Nu är jag i ett vindskydd utanför Knäred. Ska regna inatt sägs det.

   

Digital nomad
              
Våxtorp. Jag minns inte ens att jag varit här en gång förut.
   

9 reaktioner på ”019. Väder

    • Kul att du följer bloggen! Jag har en solcellsladdare som ger ca 4 mobilladdningar. Nackdelen med den är att den inte fungerar, den laddas inte upp av solen, men kan laddas i väggen. Kameran måste elladdas, men jag har två batterier som räcker ca 1 vecka var. Sedan kan man med ett vaket öga hitta gratis elkällor utomhus lite här och var, t ex scoutgårdar, bygdegårdar och skolor. Ofta har de bord så man kan sätta sig och fika ett tag. Sedan har det blivit några tvåtimmarsluncher på lokala gatukök, det är rätt kul att iaktta människor där. Men i övrigt är det mycket flight mode och svag skärmbelysning som gäller.

      Gilla

  1. En Brunton Hydrogene laddare kanske, men då måste du släpa med dig extra pluggar – http://www.naturkompaniet.se/brunton-hydrogene-reactor-orange

    Har även sett vi tillfälle extra batteribank som funkar som en ”vanligt” batteribank till din telefon, men som har plats för vanliga AA-batterier och således kan du ha extra batterier med dig och även köpa nya vid behov…

    BTW när jag kom till Sixtorp så hittade jag eluttaget och laddade oxå min telefon där, smart tips 🙂

    Liked by 1 person

  2. Har även hittat den simpla mobilladdaren, den som är till för vanliga AA-batterier – på Kjell&Company. Den kostar ca 30 kr och har plats för fyra stycken AA-batterier. De säljer ett fyra-pack med batterier på 2700 mAh. Till min telefon som har ett batteri som är på 1650 mAh så räcker i såfall en omgång med fyra sådana batterier till 6-7 uppladdningar. Sen kan man ju alltid bära med sig en del extra batterier.

    Gilla

Kommentera

